Gitarsko pojačalo je električni uređaj koji električni signal s magneta
električne ili akustične gitare pretvara u audio signal.
Prva pojačala nastala su u ranim 1930-im kao proizvod
primene ispravljačkih cievi i elektrolitskih kondenzatora u elektronici, što je
dovelo do skore izrade ekonomičnih napojnih jedinica i osnovnog polazišta za
izradu pojačala. Opštoj potražnji i upotrebi pojačala uveliko je zaslužan i Leo
Fender kada je 1949. godine predstavio svoj Fender Telecaster model električne
gitare. U početku gitarska pojačala su se koristila za pojačavnje zvuka
akustičnih gitara. Naročito između 1930-ih i 1940-ih tokom popularnosti
havajske muzike za ozvučenje havajskih gitara. Jasno je da su ta prva pojačala
bila samo osnovno dizajnirana, i slabije snage. Do '50-ih godina retko koje da
je prešlo snagu od 15-tak W. Ipak, svojom pojavom na muzičkom tržištu otvorila
su jedan novi pravac u pristupu i poimanju muzike. Kako su se muzika i ukusi
menjali, tako su mnogi muzičari eksperimentišući težili ka drugom, i
drugačijem. S početnog klasičnog, melodičnog tona, muzičari 1960-ih teže ka izobličenijem
(distorziranom) tonu. Tako se smatra da je prvu zvučnu distorziju uradio Dave
Davies gitarista grupe The Kinks pomoču tzv. sistema štapa i kanopa. U suštini
spojio je izlaz jednog s ulazom drugog pojačala, tako da je prvo (opterećeno)
glumilo predpojačalo drugome. Genijalna zamisao koja dizajnerima nije pala na
pamet. Kasniji modeli inspirisani ovom idejom za modeliranje efekta zvuka imaju
ugrađena predpojačala, ili se kao dodatak koristila fuzz pedala. Gitarska
pojačala s standardnim efektom distorzije činila su 3/4 ukupnog broja modela
pojačala.
Najbitnija obeležja razlika pojačala za električnu
gitaru u odnosu na standardna audio-pojačala su:
Smanjenje
širine pojasa frekvencije od instrumenta (za razliku od Hi-fi pojačala čija je
svrha pokriti najširi spektar zvučnih frekvencija, od 20 Hz do 20 KHz)
Gitarska
pojačala imaju visoku dinamiku i sposobnost vraćanja puls signal direktno
gitari, tako da je spriječeno slanje nekompresovanih signala.
U glavi
pojačala mogu biti ugrađeni razni modulatori zvuka, kao što su: reverb (sklop
koji u trenutnom prostoru simulira eho/jeku), vibrata ili tremolo (interni
oscilator koji modulira amplitudu ulaznog signala i tako na svojstven način
modulira zvuk) i drugi.
Kućište
pojačala obično je izrađeno od drveta i obloženo s tkaninom, a uglovi su
pojačani zaštitnim metalnim delovima.
Gitarska pojačala se proizvode u dva oblika: prvi,
half-stack modeli gde glava pojačala s elektronikom i kabinet sa zvučnicima su
dizajnerski dve odvojene i zasebne komponente, odnosno full-stack modeli s dva
zvčna kabineta, i drugi model, ako je sve grupisano unutar jednog zajedničkog
kućišta koje nazivamo kombo modeli pojačala.
Kao što je već rečeno gitarska pojačala su proizvedena
u dva oblika: kombinirajuća i kombo modeli pojačala. Kombinirajući model znači
kombinaciju koja sadrži glavu pojačala i kabinet s zvučnicima dizajnerski
odvojeno. Glava pojačala sadrži elektroniku koju u osnovi čini: pretpojačalo i
pojačalo, dok zvučnički kabinet je zasebna kutija u kojoj su smešteni zvučnici.
Kombo model pojačala podrazumeva da su obe komponente (glava i zvučnik)
smeštene u jedan zajednički okvir. Ovakav model pojačala ima najmanje jedan
1/4" (TRS konektor) ulaz za spajanje električne gitare, a može imati i još
dodatnih ulaza za spajanje raznih efekata kao što su: reverb, kompresija i
drugo. Zatim, spoj za spajanje dodatnih zvučnih kabineta. U nešto manjoj praksi
imamo dizajnirane modele pojačala s mogućnosti RCA stereo spajanja što
omogućava povezivanje CD playera, prenosnog media playera, ili nekog drugog
izvora zvuka s pojačalom. Ili, modeli s 1/4" priključkom za slušalice, što
muzičaru omogućava bez ometanja upotrebu pojačala u kući. Neki pak kombo modeli
pojačala imaju izlaz za spajanje na PA sisteme, miksetu, ili za spajanje na
drugo pojačalo. U većini stilova rock i blues muzike gitaristi retko koriste
ove mogućnosti, jer se smatra da ton iz pojačala kabineta zvučnika ima sebi
svojstvenu boju i toplinu.
Modele pojačala s zasebnom glavom pojačala koja se
obično nalazi na vrhu jednog ili više zvučnih kabineta zovemo "stack"
odnosno "full stack" pojačala. Na ovom popisu svakako su i modeli
glava pojačala koji uz standardne ulaze imaju i dodatni ulaz za mikrofon (što
nije često pružena opcija, a čije ograničenje upotrebe zavisi o modelu
napajanja), i prepozna se po tro - pinskom XLR konektoru. U daljem popisu
gitarskih pojačala nalaze se tranzistorski modeli, koji su od cevnih modela
lakši u težini, i manje su tržišne cene. Njih muzičari bluesa i rocka
izbegavaju jer cevna pojačala kako je rečeno, imaju svoj specifični ton, kojeg
tranzistorski modeli ne mogu proizvesti. Cevna pojačala su teža i skuplja od
tranzistorskih, a njihovo održavanje iziskuje potrebu periodičnog menjanja cevi
i re-bias (ujednačavanje napona) izlaznih cevi. Zbog toga su neke kompanije
dizajnirale modele koji ne trebaju ovakav vid održavanja, već su modeli
pojačala koji su dizajnirani kombiniranom ugradnjom cevi i tranzistorske
tehnologije. Najnoviji skok u dizajnu pojačala očitava se u razvoju i primjene mikroprocesora
i digitalne obrade signala, te primene "modelirajućih modela
pojačala" koja su se razvila u kasnom '90-im godinama. Ovi modeli mogu
simulirati zvukove raznih drugih poznatih cevnih modela pojačala, mada nisu
tako dizajnirana. Zatim, tu su i modeli pojačala s procesorima i sofverom koja
uspješno oponašaju zvuk klasičnih pojačala.
Muzičarima je na izbor dostupan široki spektar modela
pojačala od kojih su neki dizajnirani za opštu upotrebu, neki za upotrebu
specifičnih instrumenata, ili za reprodukciju specifičnih zvukova.
Delimo ih u dve grupe: pojačala prema nameni, i prema
modelu pojačanja.
Prema namjeni
Standardno
gitarsko pojačalo ponekad dizajnirano s vibrato i reverb efektom,
prepoznatljivo je po toplom i čistom zvuku. Standard modeli pojačala kao npr.
iz Fender "Tweed" serije često se koriste u tradicionalnoj blues ili
country muzici, ali su isto tako popularni i među muzičarima koji neguju indie
i alternativni stil muzike.
Pojačala za
klavijature u početnoj zamisli bila su dizajnirana kao klasična pojačala, da bi
se sa promenom stila muzike pojavili novi modeli koji su u sebi imali efekt
distorzije. Ovakvi modeli pojačala ponekad kao dodatak imaju i on-board mikser
koji klavijaturisti daje mogućnost korištenja više klavijatura.
Hard-rock pojačala po definciji imaju
predviđeno predpojačalo s neophodnim kontrolerima: efekta distorzije za sve
oblike i vrste zvuka, kao i filtere tona. U praksi to znači da uz naglašeni
efekt distorzije gitarista otvori i pot gaina (čvrstine) blizu maksimuma. Jedan
od najpopularnijh predstavnika za ovakav stil glazbe su modeli Marshall
pojačala, koji se koriste u širokom spektru i drugih žanrova glazbe poput:
pop-rocka, punk rocka, heavy metala i slično.
Akustična
pojačala svojim dizajnom su zamišljena tako da upotrebljena s instrumentima
koji u sebi imaju ugrađen mikrofon ili piezo magnet reprodukuju akustičan, čist
i transparentan ton. Inače, u osnovi su jako slična pojačalima za klavijature.
Pojačala za
bas gitaru su specifično dizajnirana pojačala za kvalitetnu reprodukciju niskih
tonova. Nastala su kao potreba/odgovor usavršenim gitarskim pojačalima jer se
klasični (onda zvani) uspravni bas zvukom više nije mogao nositi s njima.
Današnji modeli bas pojačala daleko su dizajnerski napredovala: imaju ugrađen
kompresor koji štiti pojačalo pri sviranju na višoj snazi, ili imaju direktan
izlaz za spajanje bas signala u miksetu. A zbog specifičnih temperaturnih
uslova koji vladaju unutar pojačala rešenje se pronašlo u pasivnim ili kombo
hladnjacima. Zbog toga su od gitarskih modela puno teža.
Prema modelu pojačanja
Modeli cevnih pojačala do uvoda tranzistorskih 1970.
godine, superiorno su dominirali muzičkim tržištem. U stvari, uprkos velikoj
prednosti tranzistora, njihova popularnost za razliku od nekih drugih cevnih
uređaja kao TV-a, koji je danas slobodno rečeno de-mode konstantno održala.
Razlog tome je njihov jednostavan dizajn, kojeg u principu čini predpojačalo s
barem dve triode. Princip rada je taj da jedan signal preko pota za ton bude
prebačen u druge segmente pojačala. Ostali signali trioda razdvajaju se prema
kontrolnoj lampi i sklopnom prekidaču (on/off) na pojačalu. U modele
predpojačala i pojačala većinom su ugrađene ECC83/12AX7/7025, a na izlazu
EL34/6CA7/KT77 ili 6L6/KT66 modeli vakuumskih cevi. U svetu zbog različitog
sistema označavanja poznata su kao: "tube powered" ili "valve
powered". Uglavnom misli se na isti model proizvoda. I Leo Fender je
dizajnirao modele cevnog pojačala s 6V6 cevi, ali je ubrzo ugrađivao model 6L6
cevi jer su pojačala imala bogatiji i žešči zvuk.
Cevna
pojačala u principu rade po izvedbi prostog električnog kruga kojeg štiti
transformator niskog napona. Ovim modelima pri slabijem naponu vakuumske cevi
na izlazu se stvori opterećenje koje automatski oduzima potrebnu radnu snagu.
Kao produkt stvara se efekt izobličene kompresije zvuka. Kod Hi-fi uređaja tada
se opaža negativno slabiji dinamički raspon, ali zato ova pojava kod gitarskog
pojačala znači dobru kompresiju i dugo trajanje tona (dugi sustain).
Tranzistorska
pojačala su modeli nastali nakon izuma i primene tranzistora u elektronici. Što
se tiče dizajna, u osnovi su to manji modeli prilagodljivi za kućnu upotrebu i
vežbe u manjem prostoru. Idealni su za prevoz. Od cevnih modela tranzistorska
pojačala cenovno su nižeg razreda, a svoju primenu su našli kod muzičara koji
pri izražavanju svoje muzike preferiraju čistiji zvuk, bez primesa distorzije.
Modelirajuća
pojačala su modeli pojačala koncipirani na primeni digitalne tehnike. Tako
dizajnirana imaju mogućnost modeliranja i simulacije zvuka, što im pri
ozbiljnijem radu u studiju, ili na sceni, daje prednost pred drugim modelima.
Princip rada se sastoji u tome da se pomoću digitalnog zvučnog procesora ulazni
analogni signal pretvori u digitalni. U biti ovi modeli uspešno kopiraju i
simuliraju rad tranzistorskih i cievnih modela pojačala, što nailazi na
negodovanje iskusnijih gitarista koji smatraju da stvarne zvučne kabinete u
fazi kreiranja zvuka ne može zamijeniti nikakva digitalna tehnika.
Hibridna
pojačala su najsavremeniji model različitih izvedbi. Najčešće su dizajnirana
tako da predpojačalo jeste/ima oblik cevi koje ne prekida maksimalnu amplitudu
nego ostane u toj visini, i kao rezultat takvog signala stvori kompresiju koja
reprodukuje puniji overdrive zvuk. Otporniji su od tranzistorskih modela jer
pojačani signal kroz tranzistorsku tehniku proslede direktno zvučnicima, a da
im pri tome sama snaga nije bitna.
No comments:
Post a Comment